I begin with - Al fateha

Monday, August 6, 2007

~ Luahan hatiku pada Hari Isnin ini ~

~ Trying to recap my Malay vocabs which is so terrible these days... ~


Hari ini hari Isnin, hari pertama bagi minggu ini.

Sudah 2 hari, hati ku tenang duduk di rumah, disamping keluarga dan anak yang tercinta.
Tapi sejak semalam malam lagi, hatiku sudah mula merasa takut.
Takut kerana hari Isnin ialah hari untuk bermula kerja.


Semalam malam, pukul 3.30pagi, aku bangun dari tidur ku, lau berdoa dalam gelap.
"YA LATIFF YA LATIFF YA LATIFF, Oh Tuhanku, aku takut hendak pergi ke kerja. Aku tak pasti apa akan aku hadapi dan aku takut untuk menghadapi mas'alah di tempat kerja ku ini kerana, apabila ada mas'alah, tidak ada banyak sokongan dari orang atas atau di HQ. Aku terasa amat 'Stress' !


Lalu, aku tidur balik. Di waktu itu yang aku tidur, aku mimpi banyak mimpi yang buruk. Yang membuat ku menangis di dalam tidurku itu.

Pagi ini, aku bangun awal, untuk berdoa, bezikir dan berselawat lagi walaupun buat waktu ni, aku masih lagi dimaklumkan dari menunaikat solat.

Sebelum ku keluar dari rumah, aku terduduk di kerusi sofa lalu menangis kerana ketakutan. Perbuatan ku itu membuat suami ku yang sedang siap di depan meja cermin, sangat risau dan lalu dia menasihatkan ku untuk kuat kan semangat dan bertawakkal kepada Allah s.w.t

Sebenarnya, aku takut jikalau ada masa'alah kerja yang aku tidak tahu bagaimana nak selesaikan. Kawan-kawan sekerja ku selalu kelihatan sibuk di meja masing masing.
Tapi sehingga hari ini, Alhamdullilah, Allah s.w.t telah menolong ku selesaikan semuanya dengan caranya tersendiri. Aku boleh 'rasa' yang aku dapat perlindungan nya.

Aku juga takut dengan 'senior' ku yang ada kali garang itu.

Aku keliru dengan perasaanku ini. Terutama sekali, aku mahu menolong suamiku memikul tanggungjawab untuk mecari nafkah untuk keluarga kami tapi disebaliknya, aku mahu sangat tinggal kan kerja ku ini kerana tidak sanggup merasa takut begini setiap hari walaupun dibayar gaji yang agak besar bagiku.

Ada kali, aku menanya sendiri, mengapakah susah sangat kerja ni bagi ku ? Apakah aku ini belum lagi mencuba sedaya upaya ku? Apakah kerja in cubaan untuk diri ku dan bukan lah kerja tetap dalam hidup ku ini ? Kenapa aku diberi kerja ini ? Mungkin kah aku ini merasa 'BADI' setelah dimarahi seniorku pada dua minggu yang lalu ?

Kawan ku pernah nasihatkan ku, "Trust your Istighara" dan dengan kepercayaan itu, aku masih melangkah kan kaki ku untuk berkerja.

" $ bukanlah segala nya untuk kebahagiaan tapi tanpa duit, juga akan datangnya mas'alah " suamiku berkata.

Ada juga kawan ku berkata , " Hidup ini satu dugaan yang besar tapi masa'alah nya hanya sementara akhirat itu untuk selama-lamanya "

Dengan kata kata itu, bolehkah aku melangkah keluar rumah untuk ke pejabat dengan senyuman semula lagi.. ?

Inilah luahan hatiku pada hari Isnin Bulan Rajab ini.

7 comments:

rheA said...

ummi..be strong! semua pekerjaan boleh mendatangkan tekanan..bagaimana kita menangani tekanan itu yg membezakan kita..sentiasa percaya bahawa Allah swt mahu kita melalui jalan yg berliku agar kita lebih beriman kepadaNya..

Ummi's Blog said...

I am trying to be strong each day, tapi mungkin tak pernah berkerja dlm keadaan begini jadi sangat tertekan.
sebenarnya, itu ummi tahu, nak lalui jalan yg berliku-liku untuk menambahkan iman itu sangat susah dan ada kali manakutkan. i guess that is what makes me cry.

and maybe im a cry baby by nature lah.

Anonymous said...

My friend and I was just talking about one of her students: 15 years old and afflicted with many diseases and may have her ovaries removed. It's so sad, and then my friend commented that she truly believe the girl is very strong for her to have to undergo such a great test.

With every burden, there is relief. And it's repeated twice, back to back, in the Al-Quran.

And may I suggest Al-Khabir, the one who Knows Completely. All knowledge comes from Him, so if you don't know how to do something, then call Him by His Name, Al-Khabir. Then, you approach one of your colleagues for help. Insyallah, you'll get help that you need.

Sorry lah, I'm not much help, but I shall keep making du'a for you...
:)

Ummi's Blog said...

Thanks Ihsan.. ur always a friend in need.. or at least, u always have Asma-ULhusna to spare me.. : )

Anonymous said...

Salaam Ummi,

Alhamdulillah, thanx for the ride to Habib Abbas' place for Zainah's tahniq.

I ever 'fear' of my superior when I was at work - dateline upon dateline and more work coming in. One day I told myself, "FEAR ALLAH, fear not of people". Alhamdulillah, I overcame my fear with HIS help.

Sabarlah banyak2. I hope that one day your hubby will give you the green light to take care of the household fully and be a full time mother. I kept offering my husband whether he needs me to go back to the workforce - for assurance. He replied that he will do so if there is a great need to it. Alhamdulillah.

May Allah allows women at this time, this era to be what a woman is to be. Ameen.

NoR said...

hangin' there sis. Insya allah, with HIS help, everyting will be back in place. :)

Ummi's Blog said...

Thanks Ummu Mukhtaar and Sista Nor..
Alhamdullilah, dengan berkat doa doa from all those who care for me, I feel better these few days.

Ummu Mukhtaar, Im still trying to overcome my fear of going to work. Slowly the fear is less, just tat the stress of the work is still alot..
Hopefully, I can learn to manage this stress soon.

Life is full of ups and downs as a humane being isnt it.. wish i was an angel. really wish that. hee